Thursday, February 03, 2005

نکته روز (نیمه اول بهمن ماه 83)

15بهمن:
التماس عباسعلی علیزاده در برابر رئیس قوه قضائیه از نکات برجسته اخبار امروز است. رئیس کل دادگستری استان تهران در نطقی عاجزانه، صراحتا از بی اعتباری و بی اعتمادی دستگاه قضایی نزد افکار عمومی سخن گفته و از آیت الله شاهرودی خواسته است که جلوی این بدگویی ها نسبت به دستگاه قضایی گرفته شود. البته در خبرها، درخواست در همین حد گزارش شده و از نوع برخورد مورد نظر ایشان، خبری مخابره نشده است.

14بهمن:
"رجايي" قرن بيست و يك يا همان محمود احمدي نژاد- شهردار تهران- همه بحث ها را به "انقلاب" ربط مي دهد. او در سخنراني اخيرش گفته كه هر وقت در مديريت با رويكرد انقلابي عمل كرديم، موفق بوديم و هرگاه از اين ديدگاه خارج شديم، دچار مشكل شديم. ايشان در صحبتش نمونه اي از مديران انقلابي نياورده و بصورت كامل مديريت انقلابي را تعريف نكرده، اما بطور تلويحي دولت خاتمي را ضد انقلاب خوانده است و همه مشكلات بوجود آمده در جامعه را در نبود مديريت انقلابي در قوه مجريه مي داند.

13بهمن:
سردار قالیباف طی سخنرانی در مسجد چهار مردان قم گفته که فروش سربازی، شرف فروشی ست. ایشان حتما از یاد برده اند چهار سال قبل را؛ زمانی که نیروی انتظامی شرفش را به مبلغ یک میلیون تومان به حراج گذاشته بود و بعد از آنکه خزانه خود را پر کرد، تصمیم گرفت که شرف فروشی را متوقف کند.

12بهمن:
مدیر کل زندان های استان تهران با ذوق زدگی تمام بخاطر بازدید خبرنگاران از بندهای ترمیم شده زندان ها گفته که آنها بیشتر هتل داری می کنند تا زندانبانی. درباره این گفته بهتر است امید معماریان و حنیف مزروعی بیشتر توضیح دهند و ما را روشن کنند که هتل های اجباری جمهوری اسلامی چطور است و اصطلاحا این هتل ها چند ستاره هستند!

10بهمن:
امیر محبیان تحلیلی از انتخابات آینده ریاست جمهوری داده که خواندنی ست و منطقی به نظر می آید؛ هاشمی قطعا کاندیدا خواهد شد و اعلام حضورش را در این برهه از زمان که چهار ماه به انتخابات مانده، زود می داند و قصد دارد نزدیک انتخابات، اعلام آمادگی رسمی کند تا شوکی به جامعه و سیاسیون افراطی دو جناح وارد کرده و قدرت فکر و تصمیم گیری علیه خود را از آنان بگیرد.

8بهمن:
امروز اعلام شد که تمامی خودروهای توقیف شده توسط نیروی انتظامی، به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه فجر، ترخیص می شوند. از طرفی هرساله تعدادی از مجرمان در بند هم به همین مناسبت مورد عفو قرار می گیرند. پس هر چه بدهکاری، خلاف و یا انتقام گیری دارید، زودتر در این ده روز خجسته عملی کنید که در غیر این صورت، تا سال آینده در سلول های نظام گرفتار می مانید. البته مجرمان سیاسی مشمول این عفو نمی شوند و لازم است که جای تبهکاران و قاتلان، تحمل حبس کنند.

7بهمن:
راحت ترین شغل در ایران را سخنگوی وزارت خارجه ایران دارد. چون دولت ایران دائم، یا در حال محکوم کردن است و یا در حال تکذیب. آقای آصفی -سخنور وزارت خارجه- برای پرسش خبرنگاران، دو جواب بیش ندارد: " این عمل فلان دولت را محکوم می کنم." و یا"ادعای فلانی را تکذیب می کنم."

6بهمن:
شهرام رفيع زاده وبلاگش را بعد از چهار ماه سكوت، مجدد راه انداخته. او همانند اميد و فرشته و حنيف از دستگيرشدگان پائيز امسال بود كه بعد از رهايي، شروع به نوشتن كرده است. اين بازگشت و جسارت را به هر چهار نفرشان تبريك مي گويم و البته به حسين آقا شريعتمداري، تسليت.

5بهمن:
عبدالله رمضان زاده در جلسه مطبوعاتي هفتگي خود موضعگيري هاي بسيار جالبي دارد از جمله درباره اقتدار رعب انگيز. متن سخنانش را در ستون پيوست بخوانيد.

4بهمن:
فرشته قاضي و حنيف مزروعي از بازداشت شدگان اخير، هر كدام جداگانه وبلاگي براي خود ساخته اند. اميد معماريان هم بعد از رهايي از بند، وبلاگ نويسي را مجدد شروع كرده. هر سه كار جسورانه اي كرده اند و اميدوارم كه از دوره بازداشت و بازجويي هايشان بيشتر بنويسند كه لازم است.

3بهمن:
بالاخره گزارشگران بدون مرز اطلاعيه اي براي بازداشت آرش سيگارچي صادر كردند. اكنون بايد منتظر بمانيم و ببينيم تا روشنفكران بدون مرز چه وقت مي خواهند از مرزبندي هايي كه براي خود ساخته اند، خارج شوند و به بازداشت روزنامه نگاري مستقل و غير وابسته، اعتراض كنند.

2بهمن:
اخيرا بحثي مطرح است مبني بر اينكه به زن حق طلاق داده شود تا از مهريه هاي سنگين رايج امروزي كاسته شود. اين حركت اگر در قالب طرحي تدوين شود و به تصويب برسد و ضمانت اجرايي پيدا كند، يكي از مصوبات موفق چند ساله اخير خواهد بود كه علاوه بر به رسميت شمردن يكي از حقوق اساسي زنان، رفتارهاي نامشروع و كاسبكارانه و فرصت طلبانه رايج امروزي در امر ازدواج، منتفي و بسياري از مشكلات و پرونده هاي تشكيل شده در دادگاه هاي خانواده، حل خواهد شد.

1بهمن:
اسدالله بادامچیان چه اصرار عجیبی دارد تا ترور را در اسلام مجاز بداند. نوشته منتشر شده اش را در ستون پیوست بخوانید و قضاوت کنید.