Monday, February 21, 2005

نكته روز (نيمه دوم بهمن ماه 83)

29بهمن:
خبرگزاری های معتبر جهان به نقل از یک مجله آمریکایی، مصاحبه ای را با بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا منتشر کرده اند. کلینتون در مصاحبه، با سه پرسش اساسی روبرو شده است. وی ابتدا درباره کودتای 28 مرداد در ایران، با صراحت کامل نقش دولت آمریکا در کودتا را تاکید و سرنگونی دولت مصدق را متوجه آمریکا کرده که بر اساس دموکراسی پارلمانی توسط مردم ایران برگزیده شده بود. او در ادامه آورده که آمریکا ایران را از دموکراسی پارلمانی در دهه 1950 محروم ساخت./ کلینتون به نقش امریکا در کودتای 28 مرداد به درستی اشاره کرده و حتی برای دومین بار از مردم ایران عذرخواهی هم کرده است؛ اما وقتی به وضعیت کنونی ایران رسیده، در شگفتی تمام از برگزاری شش انتخابات گذشته [از سال 76 تا به حال] بدون آنکه به ناعادلانه و غیردموکراتیک بودن حداقل نیمی از آن [مثل انتخابات مجلس هفتم] اشاره کند، به نیکی یاد کرده و برندگان همه انتخابات انجام شده را صاحب دوسوم یا هفتاد درصد آراء مردمی می داند./ رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از یک پاسخ اعتراف گونه و یک جواب سیاسی مغرضانه، در جواب سئوال اساسی دیگری درباره گزینه نظامی علیه ایران، زیرکی به خرج داده و گفته است که پرزيدنت بوش با حفظ گزينه اقدام نظامي در مقابل ايران - بدون آنكه بر آن اصرار ورزد- روش درستي اتخاذ كرده است. اما در ادامه اضافه کرده که البته با آنچه ترجيح راه حل نظامي بر راه حل ديپلماتيك به نظر مي‌رسد موافق نيست؛ چرا که کشورهای اروپایی دارای منافع عظیم اقتصادی در ایران هستند و از گزینه حمله نظامی علیه ایران به حتم حمایت نخواهند کرد. کلینتون این موضوع را غیر مستقیم و با تبحر بسیار عنوان کرده و در آخر گفته است که بریتانیا و آلمان و فرانسه و دیگر دوستان آمریکا قطعا راهی برای معامله با ایران پیدا خواهند کرد.

27بهمن:
در کمتر از بیست و چهار ساعت از وقوع آتش سوزی در مسجد ارگ تهران که منجر به کشته شدن حدود شصت نفر و مجروح شدن بیش از سیصد تن شد، هیئت مخصوص عزاداری برای ایام محرم در این مسجد بازسازی شد و امشب نیز مراسم سوگواری در آن برگزار گردید. شنیدن این خبر و بازسازی مکانی تاریخی و کهن، جای خوشحالی دارد اما نکته ای که قابل توجه به نظر می رسد برخورد دوگانه و تبعیض آمیز نسبت به اماکن عمومی ست. مکانی همانند مسجد ارگ که مکانی مذهبی می باشد، چون آتش در آن افتد، در کمتر از بیست و چهار ساعت بازسازی می شود؛ اما وقتی مکان در آتش افتاده فرهنگی-هنری باشد [همانند سینما آزادی که سالهاست از سوختن اش در آتش می گذرد و هم اکنون تبدیل به چاله ای عظیم شده] از یادها می رود. انگار نه که روزی این مکان فرهنگی هم محل تجمع اهل دانش و هنر و فرهنگ بوده و کوششی که آنان همواره برای ارتقای فرهنگ در جامعه داشته و دارند، کمتر از عبادت نیست.

25بهمن:
نمايندگان آيت الله الفياض و آيت الله سيستاني طي بيانيه اي اعلام كرده اند كه مرجعيت و مردم عراق خواهان تدوين قانون اساسي منطبق با دين اسلام هستند و از مجلس ملي عراق مي خواهند كه اسلام را منبع قانونگذاري در قانون اساسي اين كشور قرار دهد و تاكيد كرده اند كه هر قانوني كه مخالف با اسلام باشد، قابل قبول نخواهد بود./ در هفته هاي آتي شرايط عراق قطعا وارد فاز جديدي مي شود كه نقش دولت و مراجع شيعه ايران را در مسئله عراق به خوبي محك خواهد زد كه آيا همان طور كه انتظار دارند، مي توانند الگو و مدل حكومت اسلامي ايران را به عراق صادر كنند و يا خير، خود الگويي شده اند براي پرهيز سایر کشورها از پیدایش جمهوري اسلامي دیگر.

23بهمن:
يكي از مسائلي كه در عراق مبهم مانده و دولت آمريكا لازم است به صورت شفاف آن را روشن كند، مسئله مقتدي صدر و سرنوشت گروه حامي اش مي باشد. علي السميسم -سخنگوي مقتدي صدر- اعلام كرده است كه در مذاكره با دولت عراق، بازگشت مجدد صدر به مسجد كوفه براي ايراد خطبه‌هاي نماز جمعه بررسي شد كه نتايج خوبي به همراه داشت. وي سپس اضافه كرده كه مذاكراتي هم براي بسته شدن پرونده قتل عبدالمجيد خويي انجام شده است. سخنگوي مقتدي صدر در ادامه گفته كه جناح صدر از طرح آشتي ملي اياد علاوي با برخي گروه هاي سياسي استقبال و از مرجعيت ديني عراق در اعلام اين مساله كه اسلام به عنوان منبع قانون‌گذاري باشد، حمايت مي‌كند. /با اينكه سخنگوي مقتدي اعتراف مي كند كه تشكيل يك دولت اسلامي مشابه با دولت اسلامي ايران با توجه به ساختار ملت عراق، دشوار است، اما صدر اين روزها مشابه نقشي را كه هاشمي رفسنجاني در اوايل انقلاب اسلامي داشت، مي خواهد ايفا كند و در اين مهم هم آزاد گذاشته شده است كه اين نشان مي دهد كه منشاء گسترش ساختار اسلامي در كشورهاي منطقه در جايي نهفته است كه سياستي واحد را در طول چهار دهه، براي مراجع ديني تصميم سازي مي كند./ حال بايد پيدا كرد پرتقال فروش را.

22بهمن:
تا آنجا كه از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مي دانم، خبرهايش را بسيار حساب شده تنظيم مي كند و گروهي مجرب و قوي از نظر سياسي كه در كار خبري هم بسيار تبحر دارند، خبرها را آماده پخش مي كنند. اما در بخش خبري ساعت 14 شبكه اول سيما، گافي، بسيار عيان و جالب توجه بود كه اگر بيان نمي شد مطمئنا حساسيت نسبت به آن كمتر مي شد؛ گوينده خبر، بعد از حرارت بسيار و در پايان قرائت اخبار مربوط به تظاهرات، عنوان كرد كه متاسفانه به علت نامساعد بودن هوا، هلي كوپتر صدا و سيما نتوانست پرواز كند و راه پيمايي مردم غيور را از ارتفاع بالا فيلم برداري كند. در صورتي كه هواي امروز تهران آنقدر نامساعد نبود كه هلي كوپتر امكان پرواز نداشته باشد، آن هم براي ارتفاع صد الي دويست متري از سطح زمين.

21بهمن:
وقتی در تاکسی و در محفلی کوچک می شنوم که همه به اتفاق هم دعا می کنند که یک روز بیشتر برف ببارد تا راه پیمایی برای "بهار آزادی" دشوار شود، با خود می گویم به راستی که « در بهار آزادی، جای آزادی خالی ست.» وگرنه که نباید باشد این همه نفرین در بیست و هفتمین بهار آزادی.

20بهمن:
روزنامه «اقبال» از روز شنبه منتشر شد. روزنامه ای وابسته به حزب مشارکت در هشت صفحه. در کل روزنامه خوبی ست؛ اما مثل روزنامه های قبلی مشارکت، همچنان فقر گرافیکی دارد و صفحه آرایی کلیشه ای و ضعیف. همین ضعف، کمی از ارزش روزنامه کم کرده است. مسئولیت صفحه آخر روزنامه به نظر می رسد بر عهده علی پیرحسین لو باشد که انصافا خواندنی ترین صفحه روزنامه اقبال است. وی در ستونی ویژه، به وضعیت وبلاگ ها و مطالب منتشره آنها می پردازد./ برای علی عزیز آرزوی موفقیت دارم.

19بهمن:
سه روز است که یک ریز برف می بارد و تهران را سفید پوش کرده است. همیشه از بارش برف لذت می برم و حال و هوایم عوض می شود. اما امروز نمی دانم چرا دلتنگ آرش شده ام. آرش سیگارچی که مظلومانه گوشه سلول افتاده و از زمستان، تنها سرمایش را نصیب می برد. امیدوارم انجمن های مدافع حقوق بشر هر چه سریع تر از خواب زمستانی به درآیند و به این روزنامه نگار مستقل و متین شهرستانی نظری کنند.

18بهمن:
هاشمي رفسنجاني در جمع نمايندگان كليمي و زرتشتي و ارامنه در مجلس اظهار داشته كه در عمق وجودش تمايلي به حضور در انتخابات ندارد. هاشمي كه در بيست و شش سال گذشته رياست قوه مقننه و مجريه را برعهده داشت، نشان داد كه سياست مدار كم عمقي ست و اين كم عمقي را با حضور در انتخابات مجلس ششم به اثبات رساند. اما اكنون به نظر مي رسد كه با كسب تجربه از شكست انتخابات مجلس و به احتمال زياد كمي هم انديشه و بازنگری در گذشته سياسي خود، تلاش می کند اين كم عمقي را اندكي برطرف کند؛ چونكه تا کنون چنيدن بار اعلام و در اين نشست هم تكرار كرده است كه عميقا حاضر نیست در انتخابات شركت كند./ به راستي كه بزرگ ترين نعمت برای یک سیاسی مرد، داشتن عمق فكري است که متاسفانه در سیاست ما، بسیار کمیاب است.

17بهمن:
برلوسكني -نخست وزير ايتاليا- اعلام كرده است كه براي تامين هزينه هاي انتخابات آتي، حاضر است همنشيني اش را در وقت صرف غذا و همچنين تماشاي بازي فوتبال، با پرداخت پانصد هزار يورو بپذيرد. يعني با پرداخت اين مبلغ مي توان در كنار نخست وزير، ناهار و شام خورد و در استاديوم ورزشي در كنارش به تماشاي بازي نشست. به نظرم مبلغ زيادي را ايشان طلب كرده است. در ايران بدون پرداخت مبلغي و تنها با بلند كردن محاسن به مدت دو ماه، مي توان با هر كسي كه خواسته شود، هم ميز و هم صحبت و حتي هم... شد.

16بهمن:
معین در نشستی رسمی محمد رضا خاتمی را به عنوان معاون اول خود معرفی کرد. وی همچنین برنامه اش را برای ریاست جمهوری آینده تشریح و تاکید کرد که برنامه اصلاحی را تا تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ادامه خواهد داد. با حمایت های رسمی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، بعید نیست که دکتر معین از فیلتر شورای نگهبان عبور نکند؛ بالاخص که با عدم حضور احتمالی هاشمی، رقیب اصلی کاندیدای اصولگرایان خواهد بود.