Tuesday, April 05, 2005

اگر مسيح كمي سياست داشته باشد

16/1/84
مي خواهم چند خطي درباره مسيح بنويسم؛ مسيح علي‌نژاد. دختري باهوش و پر انرژي ست. خبرنگاري باوجود و جسور. اما اشكالاتي هم دارد كه اگر مي خواهد در آينده خبرنگاري مطرح باشد، ناچار است برطرف شان كند و يك نكته اساسي را هم براي شروع، آموزش ببيند.
در همين ابتدا بگويم كه نفس كار[اخراج يك خبرنگار از مجلس] بسيار كينه توزانه و تاسف آور است و هيچ دليل محكمي هم راه يافتگان مجلس هفتم نمي توانند براي تصميم خود بياورند.
گفتم مسيح خبرنگاري پر انرژي ست؛ اما متاسفانه بايد بگويم كه حرفه اي نيست. در كار خبري حرفه اي برخورد نمي كند. تنها از يك حربه در راهروهاي مجلس به خوبي استفاده مي كند؛ و آن "خاله زنك بازي" ست. از قديم هم بين بچه هاي مطبوعاتي سر زبان بوده كه مي گويند يك خبرنگار خوب پارلماني بايد خاله زنك باشد كه بايد باشد؛ خبرها را باندي بگيرد. با نمايندگان جور شود و حرف هايشان را دزدكي بشنود.
مسيح اينها را خوب مي داند كوچك ترين اشاره و كلمه از چشم و گوش هايش پنهان نمي ماند. دائم نمايندگان را زير نظر دارد. انگار 290 جفت چشم دارد و همه نمايندگان را مي پايد.
البته مسيح تنها خبرنگار جسور باهوش مجلس نيست و بسيار خبرنگاران كهنه كار در مجلس مشغول اند. اما چرا مسيح كه چند سالي ست به عنوان خبرنگار به مجلس رفته، بايد مورد خشم نمايندگان قرار گيرد و اخراج شود؟
همان طور كه در ابتداي نوشته هم آوردم، مسيح حرفه اي برخورد نمي كند. يك خبرنگار حرفه اي در هيچ حالت و فضايي حق ندارد جهت گيري سياسي خود را به رخ بكشد. خبرنگار وظيفه كاملا روشني دارد و تكليف اش مشخص است. جمع آوري اخبار، ديده ها و شنيده ها. كار خبري صرف. تمام؛همين. البته يادداشت و تحليل و اظهار نظر حق تمامي خبرنگاران پارلماني ست اما ديگر براي يك خبرنگار معنا پيدا نمي كند كه بنشيند و بحث سياسي و چانه زني كند.[يا اصطلاحا كلكل كند] تمامي خبرنگاراني كه در مجلس حضور ثابت دارند داراي جهت گيري سياسي هستند. هر كدام وابسته به حزب و جناح و گروهي هستند. اما بر اثر تجربه آموخته اند كه شلاق سياست بسيار محكم است و رحم ندارد. كوچك ترين حرف عوضي در مجلس و در كل، در محيط هاي دولتي، كار خبري را مختل مي كند. مسيح بر حسب عادتي كه در دوره ششم كرده است، به خيال خود همان شيوه غلط را مي تواند در محيط فاشيستي و سنگين دوره هفتم اعمال كند كه خب سرانجام به اخراج اش انجاميد.
مسيح را خيلي دوست دارم و اين چند خط را هم از روي علاقه نوشتم. او دختر شجاعي ست و آينده درخشاني در مطبوعات مي تواند داشته باشد، به شرطي كه كمي هم سياست داشته باشد.