Sunday, April 10, 2005

اين برج حكم مي خواهد

84/1/21
اخيرا با وجود حكم قضايي از طرف دادستاني استان اصفهان، ادامه ساخت برج جهان نما به دستور صاحبان اش از سر گرفته شده. خبر بسيار ناگواري ست كه نتیجه اين لجبازي ها، خروج ميدان نقش جهان از فهرست آثار باستاني جهان خواهد بود.
همواره رسم است که در هر اتفاق و حادثه اي، از دم كشمش و ضخامت جوراب فلان هنرپيشه سينما گرفته تا آتش سوزي مسجدي، انواع و اقسام فتوی و حكم ها صادر مي شود. آيت اللهي از شيراز به فغان مي آيد كه اسلام در خطر است و چرا رنگ لب ها پر‌رنگ تر شده و جوراب ها نازك تر. وقتی مسجدي آتش مي گيرد، به سرعت حكم حكومتي و شرعي و ديني و... صادر مي شود كه هيئت يك شب هم تعطيل نشود و فردايش به راه باشد كه دشمنان اسلام منتظر اند كه هستند. اما وقتي نوبت به ميراث فرهنگي مي رسد و صحبت آثار ملي به ميان مي آيد هيچ حكمي كه هيچ، واكنشي تلويحي هم از مراجع عظام ديده نمي شود. چه بسا جديدا مناسبت هاي قديمي و سنتي هم مورد تعرض لفظي قرار مي گيرند.
در نماز جماعت دوازدهم فروردين ماه امسال، امام جمعه تهران، سنت سیزدهمین روز بهار و سفر به دامن طبيعت را چنان به تمسخر گرفت و زير سئوال برد که گویی سنتی خرافی بر مسلمانان تحمیل شده. خب وقتي ديد علما نسبت به مناسبت ها و آثار ملي و باستاني كشور چنين باشد، مطمئنا پسران و آقازاده ها هم می توانند به خود جرئت دهند كه آن طور می خواهند عمل کنند و دستور دادگستري را ناديده گرفته و بي ترس، به ساخت و سازهای غير قانوني همانند برج جهان نما ادامه دهند.
به راستی در غارت آثار باستانی جیرفت صدای چند عالم و فاضل دینی درآمد؟
اکنون گستاخی آقازاده ها در پروژه برج جهان نمای اصفهان به حدی رسیده كه به شهادت کسبه اطراف، علی رغم دستور دادگستری مبنی بر توقف کامل ساخت و تکمیل برج، ورود و خروج جرثقيل ها و فعاليت كارگران آزادانه انجام می گیرد. البته قوه قضائيه در اين چند سال ثابت كرده كه غير برخورد سياسي، در دستور كار خود ندارد و هر قدر هم تلاش مي كند كه افكار عمومي را به مسير ديگر بياندازد، نمي تواند؛ مثل تشكيل پرونده براي مسئولان ورزشگاه آزادي در كشته شدن چند تماشاگر بعد از بازي ايران و ژاپن و بيانيه و مصاحبه پشت هم كه احضار كرديم و گرفتيم و مقصر دانستيم و تنبيه كرديم. اما نمي شود كه نمي شود و آنجايي كه راه به امثال خانواده هاشمي و واعظ طبسي وصل مي شود، كهير دوگانگي رفتار آنقدر متورم مي شود كه چسب ريا را به كناري مي زند و سرخی را عيان مي كند.
باري، مسئله برج جهان نما نيز همانند ديگر مسائل ريز و درشتي كه در كشور اتفاق مي افتد و در نهايت با حكم حكومتي و فتوی لازم است مرتفع شود، نياز مبرم دارد كه با صدور چنين احكامي حل شود و چاره اي هم نيست كه اگر پرونده برج جهان نما بخواهد سير قانون قضايي فعلي را طي كند، به حتم ميدان نقش جهان از اعتبار جهاني ساقط می شود.