Sunday, April 10, 2005

همه "چيز" از آن ماست

21/1/84
به راستي كه همه "چيز" از آن ايرانيان است و بس. پاپ با همه عظمت اش و تبليغاتي كه دولت ايتاليا براي تشييع جنازه اش كرد، ذره اي نتوانست شكوه تشييع جنازه شانزده سال پيش را نزد جهانيان تحت الشعاع قرار دهد. باور نمي كنيد؟ پس خبر مربوطه را بخوانيد تا باورتان شود جلال و عظمت انقلاب اسلامي مان:
بازخواني دو تشييع تاريخي، از تهران تا واتيكان
تشييع جنازه پاپ ژان پل دوم در 8 آوريل 2005 كه پس از پنج روز از درگذشت وي انجام شد، يادآور تشييع جنازه تاريخي امام خميني(ره) در 16 خرداد 1368 بود كه مقايسه اين دو تشييع جنازه، مي‌تواند حاوي نكات مهمي باشد.
يك كارشناس علوم ارتباطات و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «بازتاب»، ضمن بيان اين مطلب افزود: موج سنگين تبليغات انجام شده درباره تشييع جنازه و دفن پاپ، كه از زمان اعلام خبر درگذشت وي آغاز شده بود، اين مراسم را به تبليغاتي و رسانه‌اي‌ترين مراسم تاريخ تبديل كرد و صدها شبكه تلويزيوني ماهواره‌اي و زميني، با پوشش گسترده اين مراسم، افكار عمومي جهان را بر اين واقعه متمركز كردند.
اين كارشناس ادامه داد: به رغم تمام تبليغات انجام‌شده و آمادگي دولت ايتاليا براي پذيرش دو تا چهار ميليون سوگوار در تشييع جنازه پاپ، بنا بر گزارش رسانه‌هاي معتبر غربي، بين 450 تا 650 هزار نفر در اين مراسم شركت كردند.
وي افزود: مقايسه تشييع جنازه پاپ با تشييع جنازه امام خميني(ره) تفاوت عمق نفوذ و محبوبيت اين دو رهبر معنوي را نشان مي‌دهد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: بنا بر گزارش منابع ايراني و با محاسبات انجام شده، بر اساس عكس‌هاي هوايي، حدود 9 ميليون نفر در تشييع جنازه امام خميني(ره) شركت داشتند و خبرگزاري‌ها و منابع خبري غربي نيز اين جمعيت را بيش از شش ميليون نفر برآورد كردند؛ بنابراين، سوگواران امام خميني(ره)، بيش از ده برابر حاضران در مراسم تشييع و دفن پاپ بودند.
وي افزود: استقبال گسترده مردمي از وداع با امام خميني(ره)، در حالي صورت گرفت كه عملا مسلمانان و به ويژه شيعيان از ديگر كشورها، قادر به حضور در تشييع جنازه امام خميني(ره) نشدند و همچنين كمبود راه و وسايل نقليه در ايران و زمان كم دو روزه بين انتشار خبر درگذشت و تشييع، نيز مانع حضور بسياري از دوستداران امام(ره) از اقصي نقاط كشور در اين مراسم شد، حال آن‌كه در تشييع جنازه پاپ، وسايل و راه‌هاي ارتباطي و تبليغات زياد، مسيحيان را به حضور در تشييع جنازه پاپ در رم دعوت مي‌كرد.
اين كارشناس در پايان گفت: با اين حال، شخصيت و محبوبيت پاپ ژان پل دوم، قابل مقايسه با ديگر رهبران مذهبي در جهان نيست،ورسانه هاي غربي ازتشييع جنازه پاپ بعنوان بازگشت عظمت وشكوه امپراطوري رم به مسيحيت ياد كردند اما محبوبيت مردمي امام خميني(ره) را مي‌توان در استقبال شديد مردم با ساير رهبران جهان تشيع مقايسه كرد. همچنين پاسخ ميليوني شيعيان عراق به درخواست آيت‌الله سيستاني براي نجات نجف و حضور ميليوني مردم لبنان، در پاسخ به دعوت سيدحسن نصرالله، نشان مي‌دهد كه محبوبيت و جايگاه معنوي رهبران تشيع در ميان توده‌هاي مردم، قابل مقايسه با ديگر اديان و مذاهب نيست.