Monday, July 04, 2005

نظريه هاي هميشه درست فعالان سياسي ايران

اين يادداشت محمد حيدري را از دست ندهيد:
اين روزها تقريبا همه از انتخابات و چرايي نتيجه آن و درست يا نادرستي برنامه ديگران صحبت ميکنند. نکته جالب در اين تحليل ها آن است که همه معتقدند حرف آنها درست بوده و ديگران اشتباه کرده اند. حتي آنهايي که با کمال قدرت تحليل هاي مشخصي از نتيجه انتخابات مي دادند و امروز دقيقا عکس آن اتفاق افتاده نيز حاضر به تغيير تحليل خود نيستند و محکم بر سر موضع خود ايستاده اند! آنهايي که معتقد به تحريم بودند همچنان تاکيد ميکنند که ما درست ميگفتيم و مثلا ديديد که اين انتخابات نمايشي بود؟ آنهايي هم که معتقد به راي دادن بودند(از جمله اينجانب!) معتقدند که ديديد که حرف ما درست بود و امکان پيروزي تحريم وجود نداشت و تنها سود آن انتخاب احمدي نژاد بود؟ به هر حال از عجايب شگفت آور عرصه سياسي ايران در اين است که هر کس هر چه بگويد درست است و مشخص نيست که بالاخره چه اتفاقي بايد بيافتد که حداقل يک جريان اعتراف به شکست در تحليل کند. همه مي گويند ما که گفته بوديم!
يکي از سروران خيلي عزيز که در اين انتخابات هم از جمله مدافعان شرکت در انتخابات بود ميگفت به يکي از مشاهير که اتفاقا نماينده گروه سياسي باسابقه اي در ايران است و انتخابات را تحريم کرده بود گفتم که اگر از اين انتخابات احمدي نژاد درآمد هم شما راضي هستيد؟ او هم تاکيد کرده که اين اتفاق غير ممکن است و حتما هاشمي رئيس جمهور خواهد بود و پرنسيب سياسي ايجاب ميکند که ما در موضع تحريم بمانيم. اين دوست عزيز ما هم به او گفته آخر عزيز من اگر تو تحليلت را بر اين مبنا گذاشته اي که غلط است. تو بايد اعلام کني که حتي در صورت رياست جمهوري احمدي نژاد هم ما حاضر به شرکت نيستيم نه اينکه تحليل خودت را روي رياست جمهوري رفسنجاني بنا کني.
همين عزيز ميگفت بعد از انتخابات يکي ديگر از دوستاني که ميگفته هاشمي رئيس جمهور است با او صحبت ميکرد و ميگفت اتفاقا رياست جمهوري احمدي نژاد هم بد نشدها و فلان و فلان . گفت به او گفتم پس آقا جان حداقل در عالم خيال بگوچه اتفاقي بايد بيافتد که گاهي هم تحليل شما مشکل پيدا کند؟ شما که در هر حالت ميگويي همين که شد خوب بوده!
اين تحليل هاي ابطال ناپذير واقعا تاريخي اند. البته من هنوز هم معتقدم که کاش آقاي معين و دوستانش کناره گيري کرده بودند. اين هم نظريه ابطال ناپذير بنده!